Sabtu, 07 Mei 2011

SIKSA ORANG YANG BERZINA



الباب الرا بع فى عقو الزنا
قال الله تعالى ولا تقر يوا الزنا انه كان حشة وسآء سبيلا
Bermula bab yang keempat pada menyatakan siksa orang yang berzina. Telah berfirman Allah ta'ala dan jangan sekali-kali engkau hampiri akan zina bahwasanya adalah ia terlebih jahat dan sejahat-jahatnya perjalanan.
Lagi firman-Nya:
الزانية والزانى فاجلد واكل واحد منهما مائة جلدة
Artinya perempuan yang zina dan laki-laki yang zina maka dirajam olehmu tiap-tiap seorang daripada keduanya itu seratus kali maka bahwasanya Allah swt terlalu murka atas keduanya. Dan jika tiada dirajam seratus kali di dalam dunia niscaya dirajam oleh Allah ta'ala didalam akhirat dengan cemeti/cambuk api neraka.
Dan cerita daripada Rasulullah saw telah bersabda ia jauhkan olehmu akan zina itu maka bahwasanya dalamnya itu mengenai enam perkara, tiga perkara di dalam dunia, dan tiga perkara didalam akhirat. Maka sembah shahabat apa-apa ya Rasulullah siksa ia didalam dunia? Maka sabdanya:
- pertama, dikurangkan Allah ta'ala rezekinya yang halal.
- kedua, dihilangkan berkat didalam umurnya.
- ketiga, apabila keluar roh daripada jasadnya terdinding kepada Allah ta'ala dan menilik kepada neraka dan kepada Malik Zabaniyah.
Dan apa-apa tiga perkara siksa ia didalam akhirat? maka sabdanya:
- pertama, menilik Allah ta'ala akan dia dengan tilik mukanya maka hitamlah mukanya.
- kedua, terlalu sangat siksanya.
- ketiga, mengenai rantai api didalam neraka.
وقال النبى صلى الله عليه وسلم : من ملأعينه من الحرام ملأ الله عينه من نار جهنم ومن زنا بامرأة اقامه الله من قبره عطشان الى آخره
Dan telah bersabda Nabi saw barangsiapa memenuhi matanya daripada menilik yang haram maka memenuhi Allah swt akan matanya daripada api neraka jahannam. Dan barangsiapa zina dengan perempuan dibangkitkan Allah swt daripada kuburnya hal keadaannya dahaga dan telanjang dan menangis duka cita lagi hitam mukanya pada tengkuknya itu rantai daripada api neraka dan pakaiannya daripada qathiran maka berkata Allah ta'ala inilah 'azab baginya.
Dan telah bersabda Nabi saw barangsiapa zina dengan perempuan yang bersuami adalah atasnya dan atas perempuan itu disiksalah ia pada hari kiamat dihukumkan Allah ta'ala suaminya disuruh ambil kebajikannya. Dan ditanggung dosa suaminya itu serta dihalaunya kepada neraka jahannam apabila tiada mengetahui suaminya akan isterinya itu zina.
Dan adapun jika ia mengetahui suaminya akan isterinya itu zina ia maka diam maka diharamkan Allah ta'ala suaminya itu syurga karena bahwasanya tersurat pada pintu syurga engkaulah dayyuts maka tiada masuk syurga sekali-kali orang itu. Dan bahwasanya tujuh lapis langit dan bumi serta bukit menyumpah-nyumpah akan orang yang dayyuts itu.
Dan cerita daripada Nabi saw bahwasanya telah bersabda ia pada malam mi'raj aku melihat dalam neraka suatu jumah tembaga pintunya terlalu sempit dan dalamnya beberapa laki-laki dan perempuan yang terpenjara sekaliannya serta ular dan kala padahal menggigit dia kepada farji dan zakar mereka maka bertanya kepada Jibril siapa yang kena siksa demikian itu? maka sembah Jibril inilah orang berzina.
Dan telah bersabda Nabi saw barangsiapa menjabat perempuan yang haram datang ia pada hari kiamat padahal dua tangannya terikat kepada tengkuknya dengan rantai daripada api neraka dan jika ia mencium hidungnya niscaya dikunting oleh Zabaniyah bibirnya dan hidungnya dengan gunting api neraka. Maka jika manakirakan pekerjaan zina ia maka berkatalah dua pahanya dihadapan Allah ta'ala kami berbuat demikian pada tempat pulan dan pada bulan itu demikianlah, maka menilik Allah ta'ala dengan tilik murkanya dan gugurlah daging yang pada mukanya dan tinggallah tulang mukanya dengan tida berdaging. Maka berkata Allah ta'ala serta murkanya dan kembalilah aku kepada tempat kamu dan kekallah muka hitam maka sembah mereka itu ya Tuhanku apa sebab engkau siksa terlalu sakit pada aku? maka berkatalah segala anggota mereka dengan izin Allah ta'ala maka berkata-katalah tangannya, ya Tuhanku aku mencapai kepada haram dan telah berkata-katalah mata, aku melihat kepada yang haram, dan berkata-katalah kaki, aku berjalan kepada yang haram, maka berkata-katalah farji dan zakar, akulah yang buat demikian itu maka berkata malaikat dikanan aku mendengar dan berkata malaikat kiri, ya aku menyurat perbuatannya dan berkata bumi ia berjalan diatasku.
Berfirman Allah ta'ala kepada malaikat, hai malaikat engkau siksa akan dia dengan siksa yang terlalu panas karena dia tiada malu akan Daku.

Tidak ada komentar: