Minggu, 02 Desember 2012

Makna Takwa


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.


Berikut ini ada beberapa bacaan yang mungkin akan bermanfaat bagi diri saya sendiri dan juga kepada pembaca sekalian. Cuplikan bacaan ini saya kutip dari beberapa buku bacaan mengenai makna takwa, sehingga kita akan dapat memahami bagaimana takwa itu sebenarnya dan takwa yang seharusnya.

Dari segi bahasa, kata taqwa berarti "memelihara" atau "menghindari". dalam konteks keagamaan, "pemeliharaan" tersebut berkaitan dengan "diri atau keluarga" sedangkan "penghindaran"-nya berkaitan dengan siksa Tuhan di dunia ini dan akhirat kelak. Para ulama seringkali mendefinisikan takwa sebagai "melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya". Sayang, definisi ini jarang dijabarkan pengertiannya sehingga menimbulkan kedangkalan pemahaman dan kegersangan penghayatan agama.  (Lentera Al-Quran, Kisah dan Hikmah Kehidupan, M. Quraish Shihab, koleksi Google Books)

Di dalam, al-Quran dan hadis, sifat takqa seringkali dikaitkan sebagai sifat-sifat orang Islam yang berjaya dan berbahagian di akhirat kelak. Allah berkata dalam surah al-Hajj, ayat 32 yang bermaksud:

"Demikianlah (ajaran Allah) dan siapa yang mengagungkan ajaran agama Allah, maka dia adalah orang yang bertakwa kerana sesungguhnya perbuatan itu salah satu daripada sifat-sifat takwa orang Islam."

Di samping itu juga, Nabi Muhamamd pernah berkata:

"Bertakwalah kamu di mana sahaja kamu berada, iringilah setiap perbuatan dosa dengan amalan kebaikan yang memadamkan dosa itu dan pergaulilah manusia dengan akhlak yang terpuji." (Hadis yang direkodkan oleh Tirmizi)

Berdasarkan kepada ayat al-Quran ini, sifat takwa adalah sifat yang mendasari individu Muslim yang tunduk dan patuh kepada Allah. Ia tidak dapat dipisahkan daripada setiap detik hidup seorang Muslim. Malahan takwa ini lambang iman dan simbol Islam yang terpahat di hati sanubari individu Muslim.

Akan tetapi, umat Islam belum memahami maksud takwa ini dan kepentingannya dalam hidup manusia. Walaupun, pada setiap hari Jumaat, umat Islam sering diperingatkan dan diseru oleh penyampai khutbah Jumaat supaya senantiasa bertakwa kepada Allah. Seruan itu diulang-ulang setiap minggu, namun hanya umpama mencurah air di daun keladi. Ia tidak memberi kesan yang mendalam kepada jiwa umat Islam. Ini berpunca daripada penghayatan umat Islam yang terlalu longgar dan rapuh pada ajaran Islam sendiri. (Apa itu Islam?: menerangkan Islam secara mudah dan lengkap By Engku Ahmad Zaki Engku Alwi, koleksi Google Books)

Individu bertanya kepada Abu Hurairah, "Apakah takwa itu?" Abu Hurairah kembali bertanya, "Apakah kau pernah melalui jalan berduri?" "Ya, memang, Kenapa?" soal individu itu. Abu Hurairah bertanya lagi, "Apakah yang kau lakukan melalui jalan itu?" Individu itu menjawab, "Aku berhati-hati pada duri dan menyingkirkannya kemudian aku meneruskan perjalanan." "Itulah takwa," kata Abu Hurairah.

Perkataan takwa berasal dari waqa yang bererti menjaga diri. Mendapat tambahan huruf 't' bererti 'tuntutan menjaga diri'. Dengan memperhatikan dan merujuk pada asal perkataan takwa, individu yang bertakwa bererti individu yang mampu menjaga diri.

Makna takwa secara nyata dapat dikelompokkan dalam tiga kategori. Pertama, tingkah terendah, iaitu rasa takut pada hukuman Tuhan. Para aras ini individu melakukan ibadah kepada Tuhan kerana takut bagi ancaman seksa ancaman seksa neraka yang disediakan mereka yang derhaka. Makna ini juga termasuk dalam konteks menjaga diri yang adalah makna asal takwa.

Kedua, makna takwa yang lebih berkonteks sosial. Di sini rasa takut bagi Tuhan diertikan sebagai 'takut segala akibat buruk perbuatan'. Makna takwa seperti inilah yang memiliki pertalian langsung dengan pelbagai perbuatan dan perilaku individu secara sosial. Daripada pengertian ini, individu yang bertakwa adalah individu yang senantiasa waspada, mampu menghitung dan mempertimbangkan baik buruk perbuatan dan perilakunya serta dapat menjauhi perbuatan dan perilaku yang merosakkan.

Ketiga, makna takwa secara rohani, iaitu rasa takut kehilangan cinta Tuhan, rasa dekat dengan Tuhan dan cinta Tuhan. Individu yang bertakqa pada aras ini menaati perintah-perintah Tuhan dengan senang, bukan kerana takut hukumannya. Robert Frager menterjemahkan takwa pada aras ini sebagai menyedari kehadiran Tuhan.

Frager juga menyebut terjemahan lain daripada takwa, Terjemahan lain takqa adalah 'kepekaan kepada Tuhan'. Kesedaran terus-menerus ini membuat kita berfikir dan bertindah lebih berhati-hati dan lebih kesedaran.

Menurut Quran, individu yang bertakwa berimana pada perkara ghaib, mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezeki yang Tuhan berikan, mengimani wahyu Tuhan yang diturunkan bagi Nabi Muhammad dan para nabi sebelumnya serta meyakini adanya hari akhirat. Mereka itulah yang mendapat petunjuk daripada Tuhan dan berjaya.

Dalam surah lain. Quran menegaskan individu yang bertakwa adalah mereka yang beriman bagi Tuhan, hari kiamat, para malaikat, kitab-kitab suci dan para nabi mendermakan harta kerana Tuhan kepada anak-anak yatim, fakir miskin, individu dalam perjalanan, peminta sedekah, mendirikan solat dan membayar zakat, memenuhi janji serta sabar dalam keadaan menderita, sengsara dan suasana kacau-bilau sekalipun.

Quran menjelaskan takwa adalah bekal terbaik. Jaminan Tuhan bagi individu yang bertakwa berupa taman-taman yang indah dengan mata air yang bersih dan melimpah di akhirat nanti. (Yakin Diri ! 9 Jalan Cerdas Emosi & Spiritual By Muhamad Wahyuni Nafis, koleksi Google Books)


Sikap Hidup Orang Yang Bertakwa


Pertama:

Menguasai seni menundukkan saraf, iaitu mampu menakluk api dendam dan amarah yang acap kali menghanguskan jiwa seseorang. Hal ini kerana dia sedar sepenuhnya bahawa manusia adalah joki sedang nafsu, dendam dan amarah adalah kudanya. Maka sudah tentulah joki harus mampu menaklukkan kudanya, bukan sebaliknya joki harus diperkuda oleh tunggangannya.

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan dia memohon petunjuk daripada baginda sebagai "bekal hidupnya". Spontan Rasulullah bersabda: "Jangan marah."

"Ulangi wahai Rasulullah," pinta lelaki itu, barangkali masih ada kelanjutannya atau barangkali masih ada yang lain yang lebih bermakna. Namun ternyata Rasulullah hanya menasihatkan suatu sahaja iaitu "jangan marah" dan bahkan diulanginya sampai tiga kali. Kisah menarik ini diwartakan oleh Imam Bukhari.

Dalam kesempatan yang lain, di hadapan sahabat-sahabatnya baginda mengajukan suatu pertanyaan, "siapakah orang yang kuat itu?"

Rasulullah SAW pernah bersabda, maksudnya:

"Apakah yang kamu anggap kuat daripada orang yang menghadapi itu?"

Kami para sahabat menjawab:

"Iaitu yang tidak terkalahkan oleh lawan-lawannya dalam perlawanan."

Baginda bersabda:

"Bukan, bukan demikian, Akan tetapi orang yang kuta adalah yang mampu menundukkan hatinya pada saat dia sedang marah." (Hadits Bukhari dan Muslim)

Seorang daripada sahabat nabi pernah mengatakan: "Pokok pangkal kejahilan adalah bersikap emosional, pembimbingnya adalah kemarahan yang buta." (Bimbingan mengenal diri untuk remaja By Amina Noor, koleksi Google Books).

Sesungguhnya dengan bertakwa saja seseorang sudah mencapai derajat tinggi di hadapan Tuhan. Apalagi kemudian dengan memimpin orang-orang bertakwa.

Dan orang-orang yang berkata, "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami Imam bagi orang-orang yang bertakwa." (QS Al-Furqan [25]: 74) (Spiritual Management By Sanerya Hendrawan, koleksi Google Books)

Dari uraian diatas dapat kita simpulkan bahwa tuntutan ketakwaan bagi orang Muslim itu adalah suatu keharusan. Dengan ketakwaan yang sepenuhnya akan membuat diri mencintai Allah swt dengan sebenarnya hingga setiap detik waktu memiliki rasa takut yang mendalam. Ketakwaan itulah yang mendorong seorang Muslim untuk terus bekerja dengan semangat cintanya kepada Allah swt. Semangat bekerja orang yang bertakwa itu tidak ada hentinya karena Allah yang maha Pengasih dan maha Penyayang akan senantiasa memberi rahmat yang berlimpah. Muslim yang bekerja dengan bersungguh-sungguh dalam takwa itulah yang terbaik sehingga yang dimilikinya dunia dan akhirat karena yang dicita-citakannya hanya kebahagiaan akhirat.

Atas segala kekurangan saya memohon diperbanyak maaf.


Wallahua'lamu bishshawaab.


Billahi taufiq wal hidayah.


Wassalamu'alaikum Warahmatullahi wabarakaatuh.







Tidak ada komentar: