Sabtu, 07 Mei 2011

SABAR ATAS KENA BALA

الباب السابع فى بيان عقوبة النائحة وفى ثواب الصبر على البلاء

Bermula bab yang ketujuh pada menyatakan siksa orang yang berbuji sebak dan pada menyatakan pahala bagi orang yang sabar atas bala.

قال الله تعالى وانا لنحيى ونميت ونحن الوارثون

Telah berfirman Allah ta'ala dan bahwasanya kami yang menghendaki dan kami yang mematikan dan kami yang beroleh pusaka sekalian.

Dan telah bersabda Nabi saw lagi akan dikeluarkan orang menagis berbiji sabak didalam kuburnya padahal kusut-kusut dan pakaiannya minyak qadran dan dua tangannya diatas kepalanya dan yaitu berseru-seru ia dan segala malaikat berkatalah aamin. Kemudian maka dimasukkan ia kedalam neraka.

Dan telah bersabda Nabi saw yang terlebih jahat suara kepada Allah ta'ala dua perkara:

- pertama, suara naa-ihat

- kedua, suara seruni

Dan tiada seorang disiksa dengan dosa seorang melainkan mati disiksanya dengan sebab menagis berbunyi sebak segala isi rumahnya apabila disebutnya mereka itu maka memalulah Malik Zabaniyah maka kata Malik Zabaniyah kepadanya engkaulah disebut oleh waris kamu dengan sifat ini. Maka berkata mayit aku ini terlalu dhaif dan berkata Zabaniyah mengapakah tiada engkau mengajari.

Dan telah bersabda Nabi saw lagi akan datang berbuji sebak didalam neraka itu dua shaf satupihak kanan isi neraka dan kedua shaf pada fihak kiri isi neraka padahal berteriak-teriak ia seperti berteriak-teriak himar dan anjing.

Telah bersabda Nabi saw apabila mati seorang anaknya maka dibawa oleh malaikat rohnya ke langit maka berkata Allah ta'ala hai malaikat-Ku betapa hal engkau tinggalkan hambaku sanya engkau ambil anaknya dan buah hatinya dan yaitu mengetahui maka sembah malaikat ya Tuhanku tinggalkan akan dia padahal sabar ia akan qadha mu dan syukur akan nikmat mu maka berkata Allah ta'ala kepada Malik Zabaniyah perbuat olehmu akan dia rumah di dalam syurga daripada bawah 'arasy dan aku namai akan dia rumah sabar.

Dan telah bersabda Nabi saw barangsiapa sabar atas kematian seorang anaknya beroleh pahala seperti bukit uhud dan barangsiapa sabar atas kematian dua orang anaknya diberi Allah ta'ala pahalanya nur yang amat luas dan barangsiapa sabar atas kehilangan anaknya tiga orang niscaya tertutuplah pintu neraka dan barangsiapa sabar demikian itu maka adalah ia di dalam akhirat melihat Tuhannya dahulu dariapda orang-orang lain dan barangsiapa sabar atas mandinya dan wudhu'nya sebab sejuknya karena hendak mendirikan sembahyang maka disuratkan Allah ta'ala baginya dengan tiap-tiap bulu romanya itu suatu kebajikan dan dijadikan Allah swt daripada tiap-tiap titik air pada tubuhnya itu dijadikan malaikat padahal mengucap tasbih ia akan Allah ta'ala hingga hari kiamat dan pahala tasbih mereka bagi orang yang mandi dan barangsiapa sabar atas kehilangan anaknya yang kecil maka berkata ia.

انا لله وانا اليه راجعون ولاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

Maka adalah anaknya itu dalam mahsyar syukur ia membawa air sungai kautsar pada ketika sangat dahaga.

Dan telah bersabda Nabi saw lagi akan dibangkitkan sekalian manusia dari pada kubur mereka itu terllau lapar dan dahaga. Barangsiapa ada baginya puasa maka datanglah puasanya memuaskan dahaganya dan laparnya dan barangsiapa ada baginya anak maka mati lagi kecil maka datanglah ia pada ketika ia membawa air sekendi memberi kepada ibu bapaknya jika sabar ia atas kematian anaknya karena adalah anak segala Islam mengelilingi sungai kautsar dan ia didalam kemah dan suatu kandil yang terpasang daripada cahaya dan pada tangannya suatu kendi daripada perak dan suatu kadah daripada emas dan sekalian mereka menuangi akan ibu bapaknya dan pada suatu riwayat adalah kanak-kanak segala Islam itu berhimpun mereka itu pada mukif maka firman Allah bagi malaikat hai malaikat-Ku bawa olehmu sekalian kanak-kanak ini masuk syurga. Dan berkata malaikat bagi mereka itu berjalanlah sekalian kamu kedalam syurga maka berkata sekalian mereka itu dimana bapak kami dan ibu kami maka berkata malaikat bahwasanya bapak kamu dan ibu kamu tiada mereka itu seperti kamu karena adalah atas mereka itu beberapa hutang kepada Allah ta'ala dan mereka itu dikira-kira ia atasnya. Maka berkata kanak-kanak itu adalah bapak kami dan ibu kami sanya sabar ia atas ketiadaan kami sebab harap ia bagi pahala pada hari ini. Maka sembah malaikat kepada Allah ta'ala ya Tuhanku engkau yang terlebih mengetahui akan kelakuan hamba-Mu bahwasanya segala kanak-kanak Islam berkata tiada aku masuk syurga melainkan serta ibu bapakku. Maka firman Allah ta'ala akan malaikat, ambil olehmu ibu bapaknya engkau masukkan sertanya kedalam syurga maka bahagialah bagi orang yang sabar atas qadha Allah ta'ala.

Tidak ada komentar: