Kamis, 05 Mei 2011

SIKSA ORANG YANG MINUM ARAK / TUAK


الباب الثالث فى بيان عقوبة شارب الخمر
قال الله النبى صلى الله عليه وسلم : لعن الله الخمر ونا ئعها وشاربها ومشنريها
Bermula bab yang ketiga pada menyatakan siksa orang minum arak. Bersabda Nabi saw dilaknat Allah atas orang yang berbuat khamar dan yang berjual dia dan yang meinum dia dan yang membeli dia.
Dan telah bersabda Nabi lagi akan datang pada hari kiamat orang yang meminum khamar hal keadaannya hitam mukanya dan merah dua matanya dan lidahnya sampai kedua susunya maka keluar daripada mulutnya itu nanah maka terlalu benci segala manusia kepadanya maka jangan sekali-kali memberi salam kepadanya, dan jangan ziarah kepadanya tatkala ia sakit dan jangat disembahyangkan apabila ia mati. Maka bahwasanya Allah swt menyiksa seperti orang yang menyumpah ibu bapaknya dan barangsiapa minum khamar didalam dunia ini maka diharamkan Allah ta'ala atasnya di dalam syurga.
Telah bersabda Nabi saw lagi akan dia keluar kan syarbul khamar daripada kuburnya terlebih busuk daripada bangkai dan suatu kandil yang tergantung pada leharnya dan satu kadah pada tangannya dan penuhkan barang antara kulitnya dan dagingnya beberapa ular dan kala dan dipakainya dua kauskakinya daripada api dan hangatnya dua kaus itu sampai kepada otaknya dan sekedudukan dengan fir'aun dan haman dan karun.
Riwayat Aisyah radhiallahu 'anha maka telah berkata ia adalah Nabi saw bersabda: barangsiapa memberi makan orang yang meminum khamar satu lukmah dibinasakan atas tubuhnya dengan beberapa ular dan kalajengking dan lipannya yang menggigit ia hingga hari kiamat. Dan barangsiapa menyampaikan hajatnya maka serasa-rasa menolong meruntuhkan agama Islam. Dan barangsiapa memberi pinjam satu dirham daripadanya maka serasa-rasa menolongi membunuh seorang mukmin yang shaleh. Dan barangsiapa yang halalkan arak maka bahwasanya orang itu lepaslah ia daripada aku dan akupun lepaslah daripadanya.
Riwayat Salma radhiallahu 'anha berkata ia aku dengar daripada Rasulullah, barangsiapa meminum khamar tiada diterima Allah swt amalnya tujuh hari maka bahwasanya dihilangkan Allah swt akalnya maka tiada diterima daripadanya kebajikan empat puluh hari maka apabila mati didalam empat puluh hari itu hal keadaannya.
Telah berkata Ibnu Mas'ud r.a bersabda Nabi saw apabila mati orang minum arak daripada seorang daripada hamba Allah empat kali minum sanya menyiksa oleh Allah ta'ala atasnya dengan beberapa siksa dan disurat namanya pada sijjin dan tiada diterima dariapda malaikat akan sembahyangnya dan puasanya dan shadaqahnya melainkan jika taubat akan orang yang minum khamar kepadnya.
Dan cerita dariapda Rasulullah saw bersabda ia telah dihalaukan oleh Malik Zabaniyah akan orang yang minum khamar ke dalam neraka maka apabila hampirlah kepada neraka dibukakannya neraka dan dijatuhkan kebawah neraka serta disiksa ia dengan tongkat besi demikianlah selama-lamanya seperti firman Allah ta'ala:
كلما نضجت جلود هم بدلنا هم جلودا غيرها ليذ وقوا العذاب
Artinya tiap-tiap barang yang hilang kulit mereka itu daripada pukulan malaikat maka digantikan Allah ta'ala kulit yang lain pula sepaya merasai kesakitan dan dahaganya terlalu sangat maka meminta kepada Malik Zabaniyah akan air maka dibawalah Zabaniyah air kehadapannya tembaa yang hancur/cair dan apabila diminum ia maka gugurlah segala giginya dan apbila sampailah air tiu kepada perutnya yang didalam dan keluar ia dalam duburnya kemudian maka demikian pula seperti dahulunya maka inilah siksa orang yang minum khamar, na'uzubillahi minha.
Sabda Nabi saw barangsiapa ada didalam hatinya seratus ayat daripada Al-Qur'an pada hal ia minum khamar, telah ditegahkan ia pada hari kiamat tiap-tiap satu huruf daripadanya menyumpah akan dia dihadapan Tuhan rabbul 'alamin dan barangsiapa disumpah Qur'an atasnya orang itu binasa.
Berkata saydina Ustman bin Affan r.a jauhkan olehmu daripada khamar maka bahwasanya adalah pada umat Nabi yang dahulu seorang laki-laki terlalu sangat berbuat ibadah kepada Allah ta'ala maka datang seorang perempuan terlalu jahat perangai kepadanya pada hal berkata ia aku datang memanggil akan dikau karena menjanjikan bagimu maka datanglah laki-laki itu sertanya. Dan masuklah keduanya didalam rumah lalu ditutup pintunya serta dibawa kepadanya seorang kenak-kanak laki-laki dan satu gelas daripada arak. Maka berkata perempuan itu bahwasanya aku panggil akan dikau menyuruh zina dengan aku atau membuhuh kanak-kanak ini atau engkau minum khamar ini. Maka jika tiada engkau kerjakan satu daripada tiga perkara ini niscaya tiada aku buka pintu ini. Maka berpikir laki-laki itu, akau membunuh kanak-kanak terlalu besar dosanya dan dipikir akan zina itu pun besar dosanya lalu ia ambil wadah air satu diminumnya arak, maka tatkala sudah diminumnya arak, maka ia lalu mabuk dan dibunuhlah kanak-kanak itu dan berzina pula ia dengan perempuan itu dalam mabuknya. Maka jauhkan olehmu daripada arak maka bahwasanya tiada berhimpun sekali-kali serta iman.

Tidak ada komentar: