Senin, 25 April 2011

FADHILAT IMAN

Bermula pada menyatakan fadhilat iman.

قال النبى صلى الله عليه وسلم الايمان معرفة بالقلب واقرار باللسان وعمل بالاركان
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam bermula iman itu mengenal dengan hati dan mengikrarkan dengan lidah dan mengamalkan dengan segala anggota (tubuh).

قال النبى صلى الله عليه وسلم الايمان عريان ولباسه التقوى وزينته الحياء وثمرته العلم
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam bermula iman itu t*e*lan*ja**ng dan pakaiannya itu takut ia akan Allah subhanahu wata'ala dan perhiasannya itu malu dan buahnya itu ilmu.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من لا أما نة له ايمان له
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam barangsiapa tiada kepercayaan baginya niscaya tiada baginya iman.

قال النبى صلى الله عليه وسلم لا يؤمن أحدكم حتى يحب لا خيه المسلم مايحب لنفسه
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam tiada beriman seorang daripada kamu hingga kasih ia bagi saudaranya yang islam seperti kasih ia bagi dirinya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم الايمان سرفى الصدور والاسلام علانية
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam bermula iman itu tersembunyi didalam dadanya dan islam itu zahir ia.

قال النبى صلى الله عليه وسلم لايتم الايمان الا بقبول الفرائض ولا يفيد الابجحود الفرائض بغير جحود عوقب عليه ومن تمت له الغرائض وجبت له الجنة
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam tiada sempurna iman itu melainkan dengan menerima segala yang difardhukan Allah subhanahu wata'ala dan tiada binasa iman itu melainkan dengan menyangkal segala yang difardhukan Allah subhanahu wata'ala maka barangsiapa kurang daripadanya segala fardhunya dengan tiada menyangkal niscaya disiksa atasnya dan barangsiapa sempurna baginya segala fadhunya niscaya wajib baginya syurga.

قال النبى صلى الله عليه وسلم أصل الايمان لايز يدولا ينقص ولكن له حدفان نقص حده زاد وأصله شهادة أن لااله الا الله وحده لاشريك له وأن محمدا عبده ورسوله وحده الصلاة والصوم والصوم والزكاة والحج وغسل الجنابة فن زادفى احسانه زادت حسانه ومن نقص منه نقص نوابه
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam bermula asal iman itu tiada kurang ia dan tiada bertambah ia dan tetap ada baginya cabang maka bahwasanya kurang cabangnya kurang ia dan jika bertambah cabangnya bertambah ia. Bermula asalnya itu naik saksi bahwasanya tiada Tuhan hanyalah Allah subhanahu wata'ala esa Ia, tiada sekutu bagi-Nya dan naik saksi bahwasanya (sayyidina) Muhammad shallahu 'alaihi wasallam itu hamba-Nya dan pesuruh-Nya. Bermula cabangnya itu sembahyang dan puasa dan membayar zakat dan naik haji dan mandi janabah maka barangsiapa bertambah ia pada kebajikannya niscaya bertambah kebajikan (pahala) nya dan barangsiapa kurang ia daripada kebajikan niscaya kurang pahalanya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من قال الايمان يزيد وينقص ومات على حاله حشره الله تعلى من قبره مكتوب بين عينيه انه آيس من رحمة الله فلا ينال شفاعتى
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam dan barangsiapa mengatakan iman itu bertambah ia dan kurang ia padahal mati ia atas halnya itu niscaya dihimpitkan oleh Allah subhanahu wata'ala akan dia daripada kuburnya ditulis antara dua matanya bahwasanya ia putus asa daripada rahmat Allah subhanahu wata'ala maka tiadalah ia beroleh syafa'atku.

قال النبى صلى الله عليه وسلم الايمان قبل القتل من غر رجلا عن دمه فقتله فانى برىء من قاتله وان كان المقتول كافرا
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam bermula iman itu kenyataan dahulu daripada bunuh. Barangsiapa memperdayakan ia akan seorang laki-laki daripada darahnya kemudia maka membunuh ia akan dia maka akupun lepaslah daripada orang membunuh itu dan jikalau yang dibunuh itu kafir sekalipun.

قال النبى صلى الله عليه وسلم خلق الله الايمان ووصفه بالسما حة والحياء وخلق الله الكفر و وصفه بالبخل والجفاء
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam telah menjadikan Allah subhanahu wata'ala akan iman dan keliling ia akan dia dengan murah dan malu dan telah dijadikan Allah subhanahu wata'ala akan kafir itu dan keliling akan dia dengan kikir dan jahat perangainya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم اذا دخل أهل الجنة الجنة وأهل النار النار فأمرالله تعلى أن يخرج من النار من كان فى فلبه مثال ذرة من الايمان
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallahu 'alaihi wasallam apabila masuklah orang yang isi syurga akan syurga dan isi neraka akan neraka maka menyuruh Allah subhanahu wata'ala bahwa mengeluarkan daripada api neraka akan orang ada didalam hatinya itu suatu zarrah juapun daripada iman.

Wallahu a'lamu bishshawaab

Tidak ada komentar: