Jumat, 29 April 2011

MENGUNJUNGI ORANG SAKIT

Bermula pada menyatakan mengunjungi orang sakit.

قال النبى صلى الله عليه وسلم عودا المريض واتبعوا الجنازة فانه يذ كركم الآخرة
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kunjungi oleh kamu orang yang sakit dan iringkan olehmu akan jenazah maka bahwasanya mengingit ia akan kamu akan akhirat.

قال النبى صلى الله عليه وسلم عائد المريض على مخارف الحنة حتى يرجع
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula mengunjungi orang yang sakit itu atas beberapa kebun daripada syurga.

قال النبى صلى الله عليه وسلم عيادة المريض اول بوم فريضة وما بعده تطوع لايجب عيادة المريص لا بعده ئلائة ايام
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula mengunjugi orang yang sakit itu pada mula-mula hari itu sunat muakkadah dan kemudiannya itu sunat, tiada wajib mengunjungi orang sakit itu melainkan kemudian daripada banyak hari.

قال النبى صلى الله عليه وسلم مامن احد عاد مريضا مخلصا الاخرح معه سبعون الف ملك يستعفرون له حتى يرجع من بيت المريض ويدخلون فى نيته
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tiada jua daripada seorang yang sakit dengan ikhlash hatinya melainkan keluar sertanya tujuh puluh ribu malaikat meminta ampun akan mereka itu baginya hingga kembali ia kepada rumah orang yang sakit itu dan masuk ia daripada rumahnya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من عادمر يضا مخلصا كان له خريغافى الجنة وان كان فاسقا
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam barangsiapa mengunjungi ia akan orang yang sakit dengan ikhlash hatinya niscaya adalah baginya suatu kebun dalam syurga dan jika ada orang yang dikunjungi itu fasik sekalipun.

قال النبى صلى الله عليه وسلم عائد المريض يخوض فى رحمة الله
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula orang yang sakit itu masuklah ia pada rahmat Allah.

قال النبى صلى الله عليه وسلم العيادة فراق ناقة يتصدق
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula orang yang mengunjugi orang yang sakit itu terlebih daripada menshadaqahkan seekor unta betina.

قال النبى صلى الله عليه وسلم عائد المريض انيضع احدكم يده على جبهته أوعلى يده يسأله كيف هو وتمام تحياتكم ينكم المصافحه
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula mengunjungi orang sakit itu bahwa mengantarkan seorang daripada kamu akan tangannya diatas dahinya atau atas tangannya menanya akan dia betapa ia? dan bermula kesempurnaan haluan kami antara kamu berjabat tangan.

Wallahu a'lamu bishshawaab

Tidak ada komentar: