Rabu, 27 April 2011

FADHILAT SEMBAHYANG SUNAT

Bermula pada menyatakan fadhilat sembahyang sunat.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى اثنتى عشر ركعة ومن صلى أربعا قبل الضهر ور كعين بعد المغرب وركعتين بعد الصشاء وركعتين قبل صلاة الفجر
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang dua belas rakaat hal keadaan sunat niscaya dibersihkan Allah swt baginya rumah dalam syurga. dan barangsiapa sembahyang empat rakaat dahulu daripada sembahyang dhuhur dan dua rakaat kemudian daripada sembahyang maghrib dan dua rakaat kemudian daripada sembahyang 'isya dan sua rakaat dahulu daripada sembahyang subuh.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى أربعا قبل الظهر حرم الله لحمه على النار
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang sunat empat rakaat dahulu daripada sembahyang dhuhur niscaya diharamkan Allah swt akan dagingnya atas api neraka.

قال النبى صلى الله عليه وسلم مامن عبد يصلى فى بيت مظلم ركعتين بركوع تام وسجودتام الا وجبت له الجنة
Artinya: Telah bersabda Nabi saw tiada jua daripada seorang hamba Allah swt yang sembahyang ia didalam rumah yang kelam dua rakaat dengan ruku' yang sempurna dan sujud yang sempurna melainkan wajib baginya syurga.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى أربع ركعات لايراه أحد من الناس فقدبرئ من النفاق والكغر والشرك والكذب والضلاله
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang sunat empat rakaat yang tiada melihat akan dia oleh orang juapun daripada manusia maka bahwasanya lepaslah ia daripada munafik dan daripada kafir dan daripada musyrik dan daripada dusta dan daripada sesat.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى أر بعا قبل العصر لم تمس النار جلده أبدا
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang sunat empat rakaat dahulu daripada sembahyang 'ashar niscaya tiada disentuh oleh api neraka akan kulitnya selama-lamanya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى ركعتين بعد المغرب قيل أن يتكلم رفعتا له فى عليين
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang sunat dua rakaat kemudian dari sembahyang maghrib sebelum lagi ia berkata niscaya mengangkat oleh keduanya baginya kepada syurga yang amat tinggi.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى أربعا بعد العشاء قبل أن يتكلم فكأنما أدرك ليلة القدر فى المسجد الحرام
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang empat rakaat kemudian daripada sembahyang isya sebelum lagi ia duduk-duduk maka serasa ia mendapati akan malam lailatul qadar dalam masjidil haram.

قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى الضحى ائنتى عشرة ركعة ايمانا واحتسابا كتب الله له ألفين ومائة حسنة ومحا عنه ألفين ومائتى سيئة ورفع له ألف مائة درجات وبنى له ألف مائة بيت فى الجنة وغفر له ذنوبه كلها
Artinya:
Telah bersabda Nabi saw barangsiapa sembahyang dhuha dua belas rakaat karena percaya ia akan Allah swt dan dengan karena Allah swt niscaya ditulis baginya dua ribu dan dua ratus kebajikan dan dihapuskan Allah swt daripadanya duaribu dan dua ratus kejahatan dan ditinggikan Allah swt baginya seratus ribu derajat dan disediakan Allah swt baginya seratus ribu mahligai didalam syurga dan diampuni Allah swt baginya segala dosanya sekalian.

wallahu 'alamu bishshawaab

Tidak ada komentar: