Jumat, 29 April 2011

KUBUR DAN KELAKUANNYA

Bermula pada menyatakan kubur dan kelakuannya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم القبر روضة من رياض الجنة أوخفرة من حفر النار
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula kubur itu satu kebun daripada selaga kebun syurga atau satu lubang daripada segala lubang neraka.

قال النبى صلى الله عليه وسلم المؤمن فى قبر مروضة خضراء ويرحب له قبره سبعين ذراعار يضئ حتى بكون كالقمر ليلة البدر
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula mukmin dalam kuburnya itu satu kebun yang hijau dan dilapangkan baginya kuburnya tujuh puluh hasta bercahaya ia hingga adalah seperti bulan pada malam empat belas.

قال النبى صلى الله عليه وسلم لوأن بنى آدم علمو اكيف عذاب القبر ما نفعهم العيش فى الدنيا فنعو ذبا لله من عذاب القبر
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam jikalau bahwasanya anak adam mengetahui mereka itu akan kelakuan siksa kubur niscaya tiada memberi manfaat akan mereka itu hidup dalam dunia maka berlindung kita dengan Allah daripada siksa kubur.

قال النبى صلى الله عليه وسلم مامن عبد يمر يقبر رجل كان يعر فه فى الدنيا وسلم عليه الا عرفه ورده عليه
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tiada jua daripada seorang hamba yang lalu ia pada kubur lelaki yang ada ia berkenalan dalam dunia dan memberi salam ia atasnya melainkan mengenal ia akan dia dan mengembalikan atasnya.

قال النبى صلى الله عليه وسلم مامن مسلم مر بقبر من مقابر ياغافل لو علمت مانعلم اذاب لحمك على جسدك وشحمك على بدنك
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tiada jua daripada orang yang lalai daripada satu kubur orang yang islam melainkan berkata baginya oleh isi kubur itu hai orang yang lupa jikalau engkau ketahui ini niscaya hancur-hancur daging daripada tubuhmu dan hancur-hancur lemak atas badanmu.

قال النبى صلى الله عليه وسلم ان العبد الميت اذاوضع فى قبره وقعد وقال اهله واسيداه ةاشريفاه وا اميراه نقول له الملك اسمع مايقولون هل انت كنت سيدا وانت كنت شريفا وانت كنت اميرا قال يقول الميت ياليتهم يسكتون فيضفط ضفطة يختلف منها اضلاعه قال عيسى ابن مريم صلوات الله عليهما كم من وجه صبيح نبدن صحيح ولسان فصيح غدابين أطباق النيران يصيح وسئل بعض العلماء فقيل له هل فى القبر عذاب قال القبر كله عذاب الا قبور الانبياء والا ولياء وبعض المؤمنين
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwasanya hamba yang mati itu apabila dihantarkan akan dia dalam kubur dan didudukkan akan dia dan dikata oleh isi rumahnya: "wah penghulu ku, wah raja-ku, berkata baginya malaikat dengar olehmu apa yang dikata mereka itu adakah engkau penghulu dan adakah engkau mulia dan adakah engkau itu raja. Telah bersabda nabi saw berkata mayit itu hai kiranya mereka itu dibumi maka diapit kubur akan dia dengan sekali apit bersalah-salahan daripada tulang rusuknya. Telah berkata nabi Isa anak Maryam rahmatullah atas keduanya beberapa daripada muka yang jernih dan badan yang sehat dan lidah yang fasih lagi akan datang fasih lagi akan datang antara pengikut segala neraka berteriak dan ditanyai orang akan setengah ulama maka dikata orang baginya mereka itu dalam kubur adakah siksa mereka itu, bermula kubur itu sekalian azab melainkan kubur segala anbiya dan segala auliya dan setengah daripada mukmin.

قال النبى صلى الله عليه وسلم القبر اول منزل من منازا الدنيا قال بعض العلماء الموت باب لا بد من نز وله
Artinya:
Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermula kubur itu mula-mula tempat segala tempat akhirat dan akhir tempat daripada segala tempat kesudahan dunia. Telah berkata setengah ulama bermula mati itu pintu tidak boleh tiada daripada memasuki akan dia. Bermula kubur itu suatu tempat tidak boleh tidak daripada turun kedalamnya.

Wallahu a'lamu bishshawaab

Tidak ada komentar: